сряда, май 28, 2008

Пазарна икономика на битака

Вчера видях тази новина и не можах да се сдържа. Не знаех да се смея ли, или да тъжа за господин Тричков. Тоест, ако България беше една нормална редова страна сигурно споменатия "другар" щеше да бъде осмян даже и в детските предавания. Само че в нашата мила родина нещата не винаги се случват по нормалния си ред.
Сега, обяснявам: Георги Тричков е представител на "превозвачите" и основен организатор на протестите им срещу правителствените акцизи на горивата. Това хубаво. Явно открива, че бизнеса им намалява и е решил, че БДЖ (в ролята си на единствената алтернатива в междуградския обществен транспорт) отнема бизнеса, което пък е доказателство, че явно не е запознат със а)собствения си бизнес; и б)глобалните проблеми на глобалната бизнес среда. На първо място господина очевидно не разбира кои са клиентите му и кои са клиентите на БДЖ. Две групи, които не се покриват особенно. Истината е, че вече повечко хора се сдобиха с коли в България и макар и автобусния превоз да е по-евтин от личния автомобил, когато трябва едно четиричленно семейство да отиде от столицата до морето, ценовата разлика е в полза на колата. Второ, дизела, който се ползва от автобусните превозвачи се произвежда от петрол. А цената на петрола нараства в целия свят. Тоест горивото им поскъпва поради причини, които са извън нашето влияние. Акцизите пък се налагат от правителствата с цел намаляване на консумацията и допълнителни приходи в държавната хазна. Правителството едва ли ще се откаже от текущите нива на акцизите, защото това ще доведе до по-ниски цени на горивата в страната и до по-голямо ползване на лични автомобили, което пък допълнително ще намали бизнеса и тогава кой ще им е виновен на господа превозвачите?!
На куп на всичко това, по-голямата част от пътниците на БДЖ биват превозвани с електрически влакове. Как се вместват исканията за намаляването на акцизите с бизнеса на БДЖ е някаква тайна, която е известна май само на Тричков. Ами може би е време превозвачите да си преосмислят начините на правене на пари и да бъдат въведени в една нова концепция - ефективността, демек КПД-то на бизнеса. Освен това правилата на свободната пазарна икономика повеляват държавата да не прави реверанси пред определени представители на даден икономически отрасъл и да игнорира други. А пък когато този отрасъл е транспорта и комуникациите, и губещия трябва да е стратегически компонент от отрасъла с държавно участие, то тогава никое нормално правителство не би си вкарало автогол.
Единственото притеснително нещо в цялата история е, че нашето правителство не е нормално, а пък въпросните "превозвачи" имат силно лоби в лицето на ДПС, които не биха се замислили върху това дали има нещо нередно да загърбят националния интерес в лицето на шуробаджанащината и алъш-вериша.

Няма коментари: